آیا روغن زیتون یک و یک برای سرخ کردن مناسب است؟ روغن زیتون یک و یک دقیقاً به لطف ترکیب آن، غنی از اسیدهای تک غیراشباع، به ویژه در برابر تغییرات و اکسیداسیون مقاوم است.

این روغن به دلیل این پایداری شیمیایی و نقطه دود آن، بالاتر از روغن‌های دیگر، در برابر دمای بال و سرخ کردن ، بدون تخریب یا تشکیل مواد مضر مانند بسیاری از روغن‌های دانه، به خوبی مقاومت می‌کند.

ترجیحاً روغن‌های فرابکر و فشرده سرد که عموماً گران‌تر هستند را برای استفاده به‌صورت خام ذخیره کنید تا خصوصیات غذایی و ارگانولپتیکی محصول اصلی دست نخورده بماند. برای سرخ کردن می توانید از روغن های زیتون غیر بکر و نه لزوماً پرس سرد استفاده کنید.

روغن زیتون

به عنوان مثال، در مورد روغن EVO با منشاء انحصاری ملی، عبارت 100% ایرانی باید وجود داشته باشد . به همین ترتیب، باید مشخص شود که آیا روغن با روغن های جامعه، غیر همگانی یا مخلوط به دست آمده است.

این اطلاعات به ما این امکان را می دهد که در مورد کیفیت روغنی که می خریم ایده ای داشته باشیم. بیشتر روغن EVO موجود در بازار در توزیع در مقیاس بزرگ، ترکیبی از روغن‌های ایرانی، محلی و گاهی اوقات غیرجامعه است .

که در اکثر موارد به دلیل وجود عیوب ارگانولپتیک (که طبق قانون، کیفیت پایینی دارند) ، آنها باید از این روغن غایب باشند).

بنابراین، توصیه می شود روغن های 100٪ ایرانی را ترجیح دهید . وجود یک DOP (نام حفاظت شده مبدا) و/یا IGP (نشان‌دهنده جغرافیایی حفاظت‌شده)، که در سطح اروپا به رسمیت شناخته شده است، تضمین بیشتری برای کیفیت و محافظت در برابر جعل است.

این گواهینامه های کیفیت مستلزم آن است که یکی (در مورد برند PGI) یا تمام مراحل فرآیند تولید (مانند برند PDO) با قوانین سختگیرانه تعیین شده توسط انضباط تولید مطابقت داشته باشد. 

یک مرجع صدور گواهینامه مستقل خاص وجود دارد که توسط وزارت سیاست های کشاورزی و جنگلداری به رسمیت شناخته شده است که مطابقت با مشخصات را تضمین می کند و محصول نهایی را تحت بررسی های ارگانولپتیک قرار می دهد.